Od skutecznego odchudzania po sukcesy w życiu, czyli o sile nawyków.

Skończył się 2020 rok. Nie był on najłatwiejszy i przez to na 2021 patrzymy z nadzieją na poprawę sytuacji i więcej szczęścia. Niestety jednak ciężko byłoby opierać się na szczęściu w każdym aspekcie życia, a racjonalnie patrząc, takie podejście jest niewskazane. To, jak będzie wyglądał ten rok, zależy głównie od nas. Przełom lat to czas podsumowań i planów na przyszłość, wśród których najczęstszymi są zrzucenie kilku kilogramów, zaprzestanie palenia czy większa aktywność fizyczna oraz zadbanie o siebie. Czy warto takie postanowienia realizować?

Cel w życiu, sukcesy i zdrowsze życie.

Nawyk, co warto sobie uświadomić, to według Słownika Języka Polskiego pewna nabyta skłonność do wykonywania jakiejś czynności w sposób bardziej mechaniczny, sprawniejszy.[1] Podaje się, że przynajmniej 40% naszych codziennych czynności regularnie powtarzamy i należy je określić jako nawyki. Oznacza to, że znaczna część tego, co robimy każdego dnia, jest w pewien sposób wykonana „na autopilocie” i nie wymaga pełnego zaangażowania i uwagi.

Wykazano istotny związek między wprowadzaniem w życie prozdrowotnych nawyków, a posiadaniem i osiąganiem celów. Warto jednak wiedzieć, że prawdopodobnie to nie cel życia będzie motywował do wprowadzania pozytywnych prozdrowotnych zmian. To nowe pozytywne nawyki związane ze zdrowiem będą powodowały poprawę naszego postrzegania celu w życiu i jego realizację.[2]

Odchudzanie z nawykami

Potwierdzi to każdy specjalista – dietetyk, lekarz czy fizjoterapeuta – to nawyki w głównej mierze decydować będą, czy nasz plan poprawy zdrowia się powiedzie. W odchudzaniu i ogólnej kontroli masy ciała główną rolę będzie grała motywacja pacjenta, częste spotkania z dietetykiem i tworzenie odpowiednich nawyków żywieniowych.[3] Dlatego właśnie dobre programy dietetyczne np. Metabolic Balance opierać się będą na kontakcie specjalisty z pacjentem i wprowadzaniu do diety elementów, które z czasem staną się zdrowym przyzwyczajeniem.

Dieta ma wpływ na przyszłość

Do nawyków zdecydowanie zaliczyć można pewien styl odżywiania, który jest dla nas naturalny i do którego jesteśmy już przyzwyczajeni. Mowa tutaj o ilości posiłków, o objętości, o standardowych godzinach jedzenia lub braku ich regularności. Dla wielu osób takie aspekty mogą wydawać się błahe, jednakże nasze nawyki żywieniowe to przede wszystkim konkretne substancje, które będą dostarczane do naszego organizmu w sposób częsty i regularny. Dzięki temu możemy działać prozdrowotnie i chronić nasz organizm przed wieloma chorobami, które mogą pojawić się w przyszłości. Warto działania prewencyjne rozpoczynać już u dzieci – wprowadzanie dwóch lub trzech nawyków żywieniowych w trakcie śniadania pozwala zmniejszać wpływ niektórych niekorzystnych czynników np. wzrost LDL, TG i BMI.[4] Każda długotrwała ingerencja w dietę powinna być konsultowana z dietetykiem.

Sen i produktywność

Na naszym blogu w ostatnim czasie poruszyliśmy temat powiązania równowagi między pracą i życiem prywatnym ze zdrowiem. Poruszony tam został aspekt ilości snu i odporności organizmu, ale to nie jedyne, na co sen ma wpływ. Przeprowadzone przez amerykańską organizację National Sleep Foundation badanie wskazuje, że prawie 90% osób, które określają się jako „świetnie wysypiające się”, są zadowolone z realizacji codziennych obowiązków. W grupie „niewysypiających się” jest to 46%, a więc znacząco mniej.[5] Niewystarczająca ilość snu obniża jakość naszej pracy, co przekładać się będzie na mniejsze możliwości realizowania celów. Warto pamiętać, że stosowanie drzemek w rozsądny sposób może okazać się równie skutecznym źródłem energii, co sen nocny.[6]

Ćwiczenia fizyczne

Należy doceniać również aktywność fizyczną. Regularne wykonywanie ćwiczeń może mieć pozytywny wpływ na jakość snu[7], a także poprawiać pamięć, zdolności kojarzenia, uczenia się i ogólne samopoczucie człowieka[8]. Jeśli nie masz w zwyczaju aktywnie spędzać czasu, rozpocznij od kilkunastominutowych spacerów każdego dnia, a następnie zwiększaj czas trwania aktywności i urozmaicaj ją o różne ćwiczenia.

Podsumowanie

Ćwiczenia, sen i odpowiednia dieta – trzy elementy, o które powinniśmy dbać każdego dnia, to dobry wstęp do poprawy swojej jakości swojego życia. Dzięki pozytywnym zmianom prowadzącym do powstania nowych nawyków, jesteśmy w stanie łatwiej skupić się realizowaniu naszych nadrzędnych, długoterminowych celów. Droga do sukcesu jest skomplikowana, ale siła nawyku może uczynić ją znacznie łatwiejszą.

 

Bibliografia

Bibliografia

1.       nawyk - definicja, synonimy, przykłady użycia. https://sjp.pwn.pl/slowniki/nawyk.html.

2.       Kinoshita, S., Hirooka, N., Kusano, T., Saito, K. & Nakamoto, H. Does Improvement in Health-Related Lifestyle Habits Increase Purpose in Life among a Health Literate Cohort? Int. J. Environ. Res. Public Health 17, 8878 (2020).

3.       Kłósek, P. Motywacja pacjentów do utraty masy ciała podczas kuracji odchudzającej. Forum Zaburzeń Metabolicznych vol. 6 www.fzm.viamedica.pl (2015).

4.       Shang, X. et al. Healthy breakfast habits and changes in obesity-related cardiometabolic markers in children: a longitudinal analysis. Eur. J. Clin. Nutr. (2020) doi:10.1038/s41430-020-0614-7.

5.       2018 Sleep in America® Poll – Sleep Prioritization and Personal Effectiveness. Sleep Heal. (2018) doi:10.1016/j.sleh.2018.02.007.

6.       Mednick, S., Nakayama, K. & Stickgold, R. Sleep-dependent learning: A nap is as good as a night. Nat. Neurosci. 6, 697–698 (2003).

7.       Kredlow, M. A., Capozzoli, M. C., Hearon, B. A., Calkins, A. W. & Otto, M. W. The effects of physical activity on sleep: a meta-analytic review. Journal of Behavioral Medicine vol. 38 427–449 (2015).

8.       Kirk-Sanchez, N. J. & McGough, E. L. Physical exercise and cognitive performance in the elderly: Current perspectives. Clin. Interv. Aging 9, 51–62 (2013).